A koronavírus járványnak nemcsak akut szinten vannak negatív hatásai, hanem sajnos számolni kell a hosszú távú következményekkel is. Bizonyos tünetek sokáig megmaradnak a fertőzés lefolyása után is. Ezt a jelenséget hívják poszt-Covid szindrómának. Ezen kívül a járvány nagyon sok stresszfaktorral jár, és ez a fajta traumatikus időszak a vírushelyzet enyhülése után még hosszú ideig negatívan fejti ki a hatását a lelki jólétre; sokaknál kialakulhatnak a poszttraumatikus stressz szindróma (PTSD) tünetei. Ezekkel a stresszhatásokkal szemben a gyerekek és fiatalok különösen kitettek.
A járvány keltette szorongás, a karantén okozta bezártság, a távoktatás hiányosságai, a felborult napirend, illetve a Covid idegrendszerre kifejtett közvetlen hatása mind-mind hozzájárultak a depressziós és szorongásos tünetek, illetve a tanulási és figyelemzavarok növekedéséhez. Az UNICEF magyarországi reprezentatív kutatása szerint a szülők több mint fele (54%-a) számolt be gyermekénél megjelenő figyelemzavarokról, alvásproblémákról, magányosságról, nyughatatlanságról vagy éppen szorongásról. Ezen kívül a pedagógusok és pszichológusok tapasztalatai is azt mutatják, hogy nagyon sok gyerek és serdülő sínylette meg lelkileg ezt a járványhelyzetet. Ráadásul az alacsony jövedelmű és/vagy instabil háttérrel rendelkező családoknál fokozottabban jelennek meg ezek a negatív hatások; nagyon sok hátrányos helyzetű gyermek még jobban leszakadt a társaitól a tanulásban.
Ezek után felmerül a kérdés, hogy mit tudunk tenni a vírushelyzet által okozott (lelki) károk enyhítése és kezelése érdekében? A teljesség igénye nélkül itt van néhány szempont, ami segítség lehet ebben a problémában:
– Ha észleli gyermekén a PTSD vagy a figyelemzavar tüneteit, akkor érdemes szakemberhez fordulni! Merjen segítséget kérni, ha szüksége van rá!
– Ha gyermekének már a járványt megelőzően is volt tanulási vagy figyelemzavara, akkor különösen nagy gondot kell fordítani a megfelelő tanulási miliő és egyéni módszerek kialakítására. Ebben is nagy segítségünkre lehet a szakember.
– A mentális egészség szempontjából különösen fontosak lehetnek a szorongásoldó és rekreációs tevékenységek, mint például a sport. Illetve fontos, hogy a szülő és a gyermek minél több minőségi időt tudjon egymással tölteni.
– Ezekben a kaotikus időkben különösen fontos a stabil napirend illetve a világos keretek és szabályok kialakítása.
– A szülőkön kívül a tanároknak is kulcsszerepe lehet a diákok mentális egészsége szempontjából. A távoktatás sajátosságainak és hiányosságainak köszönhetően nagyon sokan lemaradtak a tananyagban, és sokaknál jelentek meg figyelemzavarra jellemző tünetek, ezért az oktatás során különösen oda kell figyelni az egyéni igényekre és módszerekre is. Az alternatív pedagógusi metódusok (pl. csoportos tanulás, mozaik módszer stb.) hasznosak lehetnek ebből a szempontból.
– Rendszerszinten is van mit tenni a helyzet javítása érdekében. Jelenleg 500 diákra jut egy iskolapszichológus. Ezekben a vészterhes időkben ez nem éppen az optimális arány. Az iskolapszichológusi rendszer támogatása szintén kulcstényező lehet ebben a kérdésben.
Szerző: Mécs Dávid pszichológus, relaxációs gyakorlatvezető, iskolapszichológus
Források:
https://tmt.omikk.bme.hu/tmt/article/download/13034/14742
https://tmt.omikk.bme.hu/tmt/article/download/13035/14743
Atipikus és otthon tanul – Gyarmathy Éva módszertani útmutatója